Er zijn weinig mensen die niet over haar gehoord hebben of die haar niet voorbij hebben zien komen op het nieuws: Laura H. uit Zoetermeer, het Kalifaatmeisje dat is teruggekeerd. In de nazomer van 2016 is ze wereldnieuws. En nu, zo’n 2 jaar later heeft Thomas Rueb haar verhaal opgeschreven.

“Nederlandse die zegt ontsnapt te zijn aan IS aangehouden op Schiphol”, “Aan IS ontsnapte vrouw terug in Nederland”, “Uit Irak ontsnapte Laura H. ontkent deelname terroristische organisatie”, “Jihadverdachte H. ontkent terugkeer met opdracht kalifaat”, “Buren Laura H. geloven verhaal over vakantie niet”, “Vader jihadiste Laura H. betaalde 10 000 euro om haar uit ISIS-gebied te halen”. Dit zijn zomaar een aantal koppen die je in de afgelopen 2 jaar overal tegenkwam. Veel verschillende verhalen, meningen en bronnen. Het riep bij iedereen veel vragen op; wie is Laura H. en wat is er nou echt gebeurd? Wat er echt gebeurd is zullen we misschien nooit weten, maar dankzij het boek van Thomas Rueb komen we toch aardig dichtbij.

Het boek begint bij het begin en maar wisselt continu af van het verhaal van Laura en haar vader Eugène, naar rapporten, aantekeningen, politieverhoren, nieuwsberichten, brieven en zelfs chatgesprekken. Rueb heeft alles tot op de bodem uitgezocht en is zelfs nog afgereisd naar Irak voor zijn onderzoek. Hij heeft gebruik gemaakt van verschillende bronnen en gesproken met een hele hoop mensen; van vrienden en kennissen tot de zussen van Laura’s gewelddadige man. Dit zorgt er voor dat we als lezer een goed beeld krijgen van wie Laura is, wat haar is overkomen en waarom. Niemand reist namelijk ‘zomaar’ af naar het grondgebied van één van de meest gruwelijke en gewelddadige terroristische organisaties op aarde.

De hoofdvraag is en blijft natuurlijk ‘wat zet iemand er toe om naar IS af te reizen?’ en het antwoord op die vraag mag de lezer zelf bedenken na het lezen van dit boek. Was Laura een naïef, makkelijk beïnvloedbaar meisje of heeft zij heel bewust gekozen voor dit leven? Rueb heeft in dit boek geprobeert zoveel mogelijk kanten te belichten, het verhaal zo uitgebreid mogelijk uit te zoeken en zo valt tijdens het lezen alles langzaam maar zeker op zijn plaats. Het boek leest makkelijk weg en het brede gebruik van de verschillende bronnen van Rueb maakt het lezen afwisselend.

Zelf had ik binnen 2.5 dag het boek uit, omdat ik niet kon stoppen met lezen. Het boek leest als een thriller en het is ontzettend interessant om te zien hoe Laura zich ontwikkelt van onzeker meisje naar bekeerling naar jihadist en uiteindelijk weet te ontsnappen uit Irak. Ook geeft het boek een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in het kalifaat en wat voor mensen zich daar bevinden. Rueb heeft met zijn uitgebreide onderzoek een fantastisch boek opgezet wat nu zelfs bekroond is tot winnaar van de NRC Boekenwedstrijd 2018.

Laura H.
Het kalifaatmeisje uit Zoetermeer
Thomas Rueb