In het vorige deel vertelde ik jullie dat sinds Apple iOS12 heeft geïntroduceerd en schermtijden een ding zijn geworden, was ik best wel geschrokken van de resultaten. Ik ging toen de uitdaging met mezelf aan om in de herfstvakantie mijn schermtijden minimaal te maken. Maar nu is de vraag: is het gelukt of niet?!

De eerste paar dagen van de herfstvakantie werkte ik op een schip bij een zeilwedstrijd. Hierdoor kon ik extreem weinig op mijn telefoon zitten. Als ik die dagen een uurtje op mijn telefoon überhaupt had gezeten was ik al blij. Dus deze dagen waren positief voor mijn uitdaging maar niet heel realistisch. De dagen daarna waren een stuk realistischer omdat ik die dagen thuis was of aan het werk. Hier was mijn telefoon helaas wel veel in mijn hand. De tijden zijn, doordat ik er heel bewust mee bezig waswel echt verminderd. Waar ik eerst makkelijk 7 of 8 uur haalde, haal ik nu maar 4 of 5 uur. Dat vind ik nog steeds nog heel veel, maar het is wel al verminderd.

Waar ik eerst nog reageerde op ieder geluidje of trilletje, doe ik dat nu niet meer. Ik heb nu altijd mijn geluid uit en ingesteld dat dingen die met mijn werk te maken hebben altijd geluid maken en die hebben ook een andere beltoon/geluid. Zo ben ik voor mijn werk wel altijd bereikbaar, maar zit ik wel veel minder op mijn mobiel en ben ik ook veel minder afgeleid. 

Ik had 6 regels/tips voor mezelf gemaakt:

  1. In de trein kijk ik naar buiten
  2. Geen telefoon na 22.00 uur 
  3. Telefoon wegleggen tijdens leren
  4. Meer afspreken met mensen dan appen en facetimen
  5. Geen telefoon tijdens het eten 
  6. Tijdens me-time een boek pakken in plaats van telefoon

Voor mij waren de tips echt heel fijn, vooral al ik even niets te doen had pakte ik nu even een goed boek in plaats van mijn mobiel.

Voordat telefoons een ding waren, las ik redelijk veel. Maar tegenwoordig lees ik niet of nauwelijks meer, dus ik probeer nu elke dag minimaal 30 minuten te lezen in plaats van doelloos op mijn telefoon te zitten voor het slapen. Ik gebruik nu ook mijn telefoon niet meer als wekker waardoor ik mijn telefoon ’s nachts zo ver mogelijk van mijn bed vandaan leg, want dat blijkt beter voor je slaap te zijn. Of het echt beter is voor je slaap weet ik niet, maar ja, het idee is goed. 

Voor mij is dit experiment geslaagd! Ik ben heel benieuwd of het jou ook gelukt is?