Michiel van de Watering schreef in 2012 het boek ‘MarketingKassa’ en heeft aan het begin van het jaar het boek geactualiseerd en vertaald in het Engels 'YES! Accountable Marketing'. In het boek vertelt hij over de wereld van Marketing Accountability. Hij heeft aan het eind van de zomer een boekpresentatie gehouden in Dynahouse, de opbrengst van de boeken die daar verkocht werd gaat naar Bouwgein.

 

Waar houdt u zich nu mee bezig?

“Ik ben ondernemer sinds 2004, sinds die tijd help ik bedrijven om hun marketing accountable te maken. Dit houdt in dat je laat zien wat marketing werkelijk oplevert. Sinds 2013 ben ik Senior Franchisepartner van Thexton Armstrong en in die hoedanigheid ook betrokken bij BNI Alcor in Nieuwegein. Vanuit Thexton Armstrong help ik ondernemers om hun ‘winstlekkages’ op te lossen.”

Kunt u uitleggen wat winstlekkage is?

‘Winstlekkage komt nou eenmaal bij negen van de tien ondernemers voor en kan oplopen tot zo’n acht procent van de omzet. Ik benoem ‘winstlekkage’ zelf als het verschil tussen waarom ben je ooit ondernemer geworden en wat komt er vandaag de dag van terecht? Dit gaat niet alleen over geld, maar zeker ook over plezier en tijd.  Hoe kan een ondernemer zoveel mogelijk geld verdienen en plezier hebben in zo’n kort mogelijk durende tijd?’

 

Wat is voor u de aanleiding geweest om uw boek te gaan schrijven?

‘Ik heb in 2009 mijn master in Marketing strategie gedaan aan de Universiteit van Groningen. Mijn onderzoek ging over hoe je de ‘accountability van marketing’ organiseert. Ik kwam erachter dat er heel weinig aan gedaan werd, dus ik wilde dat graag gaan onderzoeken, hoe organiseer je dat nou? Vanuit die master is toen het boek gekomen.’

 

Wat zijn u uitkomsten van uw onderzoek?

‘Ik merkte dat er bij de meeste ondernemingen veel geld uitgegeven wordt aan marketingstrategieën en de uitvoering daarvan, maar wat het opleverde maakte niet heel veel uit. Het is heel simpel gezegd: als een directeur van een fabriek een nieuwe machine wilt, dan moet hij eerst in overleg met de financieel directeur en dan wordt er een businesscase gemaakt. Daarbij wordt gekeken of ze de oude machine elders in de wereld kunnen verkopen. Als een marketingmanager zegt dat hij een nieuwe campagne wil opstarten, dan overlegt hij hooguit met de algemeen directeur over wat de nieuwe campagne gaat worden. Alleen er is niemand die een vraagt stelt van: hoe is het bij de oude campagne gegaan, wat heeft die opgeleverd? Gaat een nieuwe nu het verschil maken?’

‘Bij de hele grote bedrijven, zoals de Unilevers van deze wereld, zie je dat ze hier al heel ver in zijn. Bij elke marketing euro die ze besteden, weten zij van tevoren al grotendeels wat die oplevert. Maar bij de kleinere bedrijven zie je dat nog niet. De slager op de hoek zou het makkelijk kunnen bijhouden door een actie te volgen. Bijvoorbeeld door de wekelijkse aanbieding in de lokale krant een week over te slaan, en dan te kijken wat er gebeurt. Het is een kwestie van dingen te durven (testen) en te doen.’

 

Bent u van plan om nog meer boeken te gaan schrijven?

‘Ik heb dit boek aan het begin van het jaar dus in het Engels geüpdatet en opnieuw uitgegeven. Dus voorlopig vind ik het wel even mooi. Misschien breng ik ooit nog een boek uit over MKB’ers  Dat is niet iets wat ik morgen ga oppakken, een boek schrijven kost veel meer tijd dan dat ik in eerste instantie dacht. Het is toch je kindje, dus voordat je het uit handen geeft, wil je toch dat het helemaal goed is.’