Wat speelt er op dit moment allemaal in Nieuwegein op het gebied van duurzaamheid? Er zijn verschillende initiatieven voor duurzame energie en het openbaar opladen van elektrische auto’s. Hiermee streeft de stad ernaar in 2040 klimaatneutraal te zijn.

Een klimaatneutrale stad levert geen negatieve bijdrage aan de opwarming van de aarde. Het Rijk heeft in 2016 een Energie-agenda opgesteld. “We ondersteunen graag initiatieven voor duurzame energie indien dat nodig en mogelijk is”, aldus Fransje van Beek van Gemeente Nieuwegein. Momenteel biedt de gemeente geen subsidie om duurzame initiatieven te stimuleren. “Wel ondersteunen we waar nodig door het beschikbaar stellen van locaties voor bijeenkomsten van duurzame buurtinitiatieven, gemeentelijke communicatieve ondersteuning, inbreng van kennis en initiatiefnemers in contact te brengen met relevante lokale en regionale netwerken.” Die steun is hard nodig aangezien er een hoop spelers zijn op het gebied van duurzaamheid zoals Energie-U, Samen Duurzaam Nieuwegein en Rijne Energie. Rijne Energie is de grootste organisatie van inwoners die zich inzet voor de komst van windmolens en/of zonnepanelen. “We zijn allemaal omwonende van polder Rijnenburg en zetten ons in om dit gebied te verduurzamen met wind en/of zon”, aldus Josje Fens van Rijne Energie. Naast de bewoners zet ook de gemeente zich actief in voor duurzaamheid. Zo heeft Nieuwegein een ‘Routekaart Energieneutraal Nieuwegein 2040’ opgesteld, dat met name gaat over de energietransitie in Nieuwegein.

Een ander onderwerp waarin Nieuwegein vooruitstrevend is, is elektrische rijden. Uit nationaal onderzoek blijkt dat Nieuwegein landelijk op de tiende plek staat en provinciaal op de tweede plek als het gaat om de kwaliteit en het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s. ‘Openbaarladen’, service van Allego, zorgt voor de plaatsing en het onderhoud van openbare oplaadpalen voor elektrische auto’s in Nieuwegein. Allego verzorgt de laadinfrastructuur voor duurzame mobiliteit en is voornamelijk actief in de Benelux en Duitsland. “Mobiliteit stopt niet bij landsgrenzen. Wij willen het mogelijk maken dat e-rijders zorgeloos kunnen rijden en laden”, aldus Thomas Hoogeveen, manager publieke markt bij Allego. “Onze klantenkring en partners bestaan uit de publieke markt en steeds meer grote bedrijven.” Op dit moment is Allego actief in meer dan 150 gemeentes in Nederland, waaronder Nieuwegein. “De gemeente maakt locaties voor openbare oplaadpalen beschikbaar en wij zorgen vervolgens voor de aanleg en het onderhoud van de laadpalen ”, aldus Hoogeveen. “En daar komt veel bij kijken. Zo zorgen we ervoor dat de paal veilig is, goed getest is en dat er een helpdesk inzit die 24/7 klaarstaat voor vragen van gebruikers.”

De e-rijder die een oplaadpaal aanvraagt bij Openbaarladen, hoeft daar niet extra voor te betalen. Allego financiert de plaatsing en het onderhoud. “Kort gezegd: de gemeente faciliteert en Allego realiseert.” De gebruiker betaalt alleen voor het gebruik van de laadpaal. De stroom in de oplaadpalen wordt geleverd door duurzame energiemaatschappij Vandebron. Voorheen kochten gemeentes zelf de laadpalen. “Dit werkte uiteindelijk niet, omdat als het aantal e-rijders stijgt er al snel een tekort aan laadpalen ontstaat”, aldus Hoogeveen. “Wanneer de behoefte om auto’s te kunnen opladen toeneemt, moet het laadnetwerk mee ontwikkelen.”

“Wij zien steeds meer community-vorming ontstaan onder e-rijders. Om dat te faciliteren, hebben we een app ontwikkeld: Smoov. “Het biedt inzicht in de voortgang van de laadsessie en daarnaast kun je zien of een oplaadpaal vrij is of niet.” De reacties op de app zijn zeer positief. Hoogeveen verwacht dat het aantal E-rijders nog meer zal groeien. “Vroeger waren er grote verschillen tussen de grote steden. Er waren namelijk veel meer laadpalen beschikbaar in de grote steden. Dankzij het open marktmodel is het voor elke gemeente mogelijk om laadpalen te plaatsen, zelfs als zij daarvoor geen budget hebben.”