NIEUWEGEIN – De ‘Week van de Slager’ is afgelopen maandag begonnen en ook slagerij Koekman in Nieuwegein doet er de komende dagen alles aan om te laten zien hoe verrassend veelzijdig het slagersvak is. “Als je je vak liefhebt, dan laat je dat met trots zien aan de klant”, aldus Edwin van de Beek, eigenaar van slagerij Koekman.

Het aantal slagerijen in Nederland daalt al jaren gestaag. In 2013 telde ons land nog 2300 slagerszaken, dit jaar zijn dat er nog 2150. Volgens Eva Westerhof, adviseur PR en Communicatie van de KNS, komt dat omdat het steeds minder gebruikelijk is om het vak over te dragen aan het nageslacht. “Over de slagers in Nieuwegein kunnen we aangeven dat ons ledenbestand daar stabiel is gebleven en dat er al zeker tien jaar negen slagersbedrijven zijn, waarvan drie islamitische slagerijen.”

Desalniettemin vindt slagerij Koekman het belangrijk om tijdens de ‘Week van de Slager’ mensen een kijkje te geven achter de schermen. Van de Beek hoopt dat meer mensen, mede hierdoor, het slagersvak meer gaan waarderen. In de ‘Week van de Slager’ heeft slagerij Koekman een demonstratie gegeven over het uitsnijden van een varken. Daarna konden de klanten zelf een eigen rollade maken, die ze vervolgens mee naar huis mochten nemen. Volgens Edwin werd de demonstratie zeer gewaardeerd en was er een goede opkomst. “Wij willen de consument laten zien dat een stukje vlees niet zomaar achter de toonbank ligt, maar dat er daadwerkelijk veel werk aan vooraf gaat.” De ‘Week van de Slager’ wordt georganiseerd door het bestuur van Stichting Opleidingsfonds Slagersbedrijf (Sovvb). De KNS, Koninklijke Nederlandse Slagers, voert deze activiteiten uit in opdracht van het bestuur Sovvb.

Volgens van de Beek weten mensen vaak niet dat slager zijn ook heel specialistisch werk is. “Wij weten alles van het vlees dat we verkopen en daar kan geen supermarkt schap tegenop.” Westerhof sluit zich daarbij aan en zegt dat dat ook de kracht is van slagers in een tijd waarin bewust eten een trend is. “Slagers weten alles van het vlees dat zij verkopen. Als je bewust wil eten, dan kan een slager je precies vertellen waar de producten vandaan komen en hoe ze bereid zijn.” Tijdens de ‘Week van de Slager’ spelen slagers, zoals van de Beek, daar dan ook op in door mensen kennis te laten maken met hun vak.

Naast een tijd waarin bewust eten een trend is, komen er ook steeds meer mogelijkheden op de markt voor vegetarisch eten. Ondanks de massale aandacht in de media en op internet voor vegetarisme, veganisme en vleesminderen, stabiliseert de Nederlandse vleesconsumptie. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit in opdracht van Wakker Dier blijkt dat Nederlanders in 2017 per jaar gemiddeld zo’n 76,6 kilo vlees aten en ook in 2016 lag dat aantal op 76,6 kilo. Volgens Westerhof is ook het assortiment van slagers aan het veranderen. Zo is slager van de Beek ook begonnen met het maken van eigen vegetarische producten. Zij verkopen nu vegetarische burgers en schnitzels. “We moeten toch met de hype meegaan en willen voor iedere klant wat wils aanbieden.”