Bij Valentijns-cadeaus denk je vaak aan rozen, chocolade en ballonnen, maar niet geheel onbelangrijk: lingerie. Je trekt een mooi setje aan voor je partner of je krijgt er een van hem of haar. Valentijnsdag is een feestdag voor de liefde, of een voor de winkeliers? Merken de lingeriewinkels in Cityplaza ook verschil in opkomst op en rond deze feestdag?

NIEUWEGEIN – “De dag zelf valt altijd een beetje tegen”, zegt de medewerkster van een lingeriewinkel in Cityplaza, “ik heb het idee dat er voor lingerie altijd een budget wordt klaargezet en ze met een doel iets uitzoeken. Wanneer het dan Valentijnsdag zelf is, worden er meer stressaankopen gedaan zoals even snel een bosje bloemen of een doosje bonbons.”

De laatste jaren is Valentijnsdag een commercieel begrip geworden en daar haken alle winkeliers maar graag op aan. Dit doen ze door bijvoorbeeld een Valentijns-actie op te zetten of speciale aanbiedingen te hebben. Bij de lingeriewinkel merkten ze dus vooral meer drukte tijdens de dagen voor de grote dag, op de grote dag zelf was het niet anders dan normaal.

Valentijnsdag is dan wel de dag van de liefde, maar liefde is tegenwoordig ook een omstreden begrip. De medewerkster van de lingeriewinkel vertelde: “Klanten blijven me verbazen. Gisteren kwam er een jongen de winkel in, wel echt m’n type, maar die kwam een setje kopen voor zijn vriendin. Ik hielp hem met alle liefde en vroeg welke maat ze had. Hij dacht een 75C en vertelde mij dat ik eigenlijk wel heel erg op haar leek. Hij stond gewoon met mij te flirten terwijl ik het lingerie setje voor zijn vriendin aan het uitkiezen was!” Ze lachte en schudde haar hoofd. “ Normaal wanneer een klant heeft afgerekend en ik haar het tasje meegeef roep ik: ‘veel plezier ermee!’ maar toen ik hem het tasje gaf wist ik mezelf geen houding te geven en riep ik “SUCCES!””