NIEUWEGEIN - Er wordt steeds minder vlees gegeten in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van de universiteit van Wageningen. Binnen de cultuur van Nissan Bala (19) is dit minder vreemd dan voor sommige andere Nederlanders. “Wij hindoes eten geen vlees en sommige ook geen vis omdat dat niet mag van ons geloof.”

Een koe is niet weg te denken uit ons Nederlandse landschap. Veel mensen eten het dier graag. Een beschermde status heeft het beest niet. Voor Nissan Bala (19) heeft de koe een hele andere betekenis. Voor de Hindoeistische Nisanth is de Koe een heilig dier. De ouders van de in Nederland geboren hindoe, komen oorspronkelijk uit Sri Lanka. Nadat zijn ouders uit Sri Lanka waren verhuisd naar Parijs, zijn ze uiteindelijk gaan wonen in Nieuwegein. De familie van Nissan komen uit de hoge kast van de priesters, waardoor zij de financiële mogelijkheid hadden om de overstap te maken naar Nederland. Een kast is een laag op de traditioneel hindoeïstische ladder. De hindoe gemeenschap is in Nederland klein in vergelijking met de islamitische of de christelijke gemeenschap. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de hindoeïstische gemeenschap in Nederland bestaat uit ongeveer 160.000 personen “De hindoe gemeenschap in Nederland is heel erg hecht, zo krijg je het gevoel dat je niet de enige bent met deze religieuze achtergrond”, stelt Nissan. Een belangrijk aspact dat hoort bij de religie is het niet eten van vlees. Volgens Nissan komt dit doordat een koe een heilig dier is. “In onze cultuur zijn wij tegen alle vormen van geweld dat komt kijken bij het eten van vlees.” Daarnaast worden er volgens hem veel gerechten gegeten die bestaan uit groenten. “Je kunt eigenlijk wel stellen dat het Hindoeïsme het GroenLinks is van de geloven”, grapt hij.

“Het is soms wel moeilijk om als vegetarische hindoe in Nederland te leven. De meeste vrienden die ik heb eten namelijk wel vlees. Soms krijgt je dan wel eens de vraag of ik nooit benieuwd ben naar de smaak van vlees en of ik een hapje wil proberen. Telkens moet ik dan uitleggen dat het niet mag van mijn geloof en kan soms wel eens lastig zijn. Maar aan de andere kant is het is Nederland totaal geen probleem om vegetariër te zijn. Bij elk eettentje waar je bent heb je de mogelijkheid om vegetarisch te eten.”

Ik vind het goed dat steeds meer mensen vegetarisch worden. Wij als hindoes hebben natuurlijk geen keuze om we wel of geen vlees te kunnen eten. Dan is de beslissing minder moeilijk. Maar wanneer je de vrije keuze zou hebben om wel of geen vlees te eten is deze vele malen moeilijker. Ik vind het wel goed dat het welzijn van dieren en het milieu steeds een belangrijkere issue begint te worden in onze samenleving.”

Bij mij in de familie komt het niet voor dat er iemand vlees eet. Alle gerechten die wij maken bestaan uit groenten. Toen ik werd geboren ben ik gelijk hindoeïstisch opgevoed met alle gebruiken en gewoontes die daar bij komen kijken. Het niet eten van vlees is een van die gewoontes. Je zou wel kunnen stellen dat het niet eten van vlees is opgelegd door mijn ouders, maar het is deel van hun cultuur. Daarnaast voel ik zelf ook niet de behoefte om vlees te eten. Ik weet niet beter dan dat ik altijd groente of vleesvervangers eet.”

“Het zou binnen mijn familie wel een probleem zijn als ik ervoor zou kiezen om wel vlees te eten. Het grootste probleem is dat ze het niet zouden kunnen begrijpen. Ik heb veel neven en nichten in Nederland, maar ook in Canada die erg verwestert zijn. Maar ondanks deze verwestersing eet niemand vlees van onze familie vlees. Ik denk dat ik mijn ouders vooral zal teleurstellen en dit is wel het laatste wat je wil binnen onze cultuur.”

“Er zijn ook speciale eetgewoontes in het hindoeïsme. Een van die gewoontes is dat het binnen het Hindoeïsme gebruikelijk is dat je met je handen eet. Alleen mag je niet met beide handen eten, maar alleen met je rechterhand.  Dit komt doordat er in onze heilige boeken, de Veda’s, staat dat je linkerhand onrein is, omdat je daar je kont mee afveegt. Daarom mag je alleen met je rechterhand eten.”

“Een van mijn grootste ergernissen in de Nederlandse samenleving is de manier hoe wij omgaan met dieren in de veehouderijen. De rede dat wij geen vlees eten is omdat wij hindoes tegen elke vorm van dierenleed zijn. Als je ziet hoe sommige dieren moeten leven in megastallen, word ik heel boos. Het liefste zou ik natuurlijk hebben dat er helemaal geen vlees meer wordt gegeven maar ik begrijp ook dat dit een utopie is. Maar om nou te zeggen dat dit de juiste manier is om met dieren wordt omgegaan gaat mij te ver.”

“Zo ben ik ook tegen het ritueel slachten van dieren in wat veel voorkomt in India. Mensen uit Sri Lanka die het Hindoeïsme aanhangen doen meestal niet aan ritueel slachten. Ook onze familie niet. Als ik als mens kijk naar die taferelen dan doet mijn hart pijn, wanneer er duizenden koeien zonder verdoving worden geslacht. Maar als ik als hindoe kijk begrijp ik dat dit een traditie is voor hindoes van andere stromingen van dit geloof.”